Telefoon schakelt over naar Edge i.p.v. 4G of 5G

Meer en meer mensen klagen dat hun nieuwe iPhone of Android smartphone problemen heeft met mobiel internet. Je hebt een abonnement afgesloten met 4G of 5G internet en toch schakelt de telefoon regelmatig over naar Edge. Het bereik kan soms heel goed zijn met het maximaal aantal streepjes, maar het internet is ontzettend traag. Is de dekking goed, maar schakelt je telefoon toch naar Edge? De kans is groot dat er een instelling fout staat.

Bijna altijd bij 3G abonnementen

De meeste mensen met een mobiel abonnement of sim only abonnement hebben 4G mobiel internet. Mocht je recent zijn overgestapt dan kan het zijn dat je al een 5G abonnement hebt. Het ‘Edge probleem’ komt over het algemeen alleen voor bij oudere telefoons en abonnementen. Er zijn nog oude telefoonmasten met 3G actief en als jij nog steeds geen 4G mobiel internet hebt dan gaat het mis. Het toestel gaat er standaard vanuit dat je 4G internet gebruikt, maar dat zal niet zo zijn met een 3G abonnement. Je moet in je telefoon dus instellen dat je een 3G abonnement hebt en het ‘Edge probleem’ is verholpen.

Internet instelling wijzigen bij Edge problemen

Op de iPhone kun je dit als volgt wijzigen. Voer de volgende stappen uit:
1. Ga naar ‘Instellingen’
2. Kies voor ‘Mobiel netwerk’
3. Kies voor ‘Opties mobiele data’
4. Kies bij ‘Gesprekken en data’ voor de optie ‘3G’

Voor Android smartphones is de instelling minder verborgen:
1. Ga naar ‘Instellingen’
2. Kies voor ‘Nerwerk’
3. Kies voor ‘3G’

Heb je een 4G abonnement? Stel het dan uiteraard in op 4G en datzelfde geldt voor 5G.

Ook goed om te controleren…

Wist je dat meer dan 45% van de Nederlanders goedkoper kan bellen en internetten? Je abonnement niet verlengen terwijl dat wel kan zorgt meestal voor onnodig hoge kosten. Kijk dus even bij je mobiele provider tot wanneer je abonnement loopt en vergelijk alle huidige abonnementen direct zodra je kunt overstappen. Vanaf twee maanden voor de einddatum van je abonnement kun je al een nieuw abonnement afsluiten. Stap je over naar een andere aanbieder? Deze aanbieder zorgt voor een vlekkeloze overgang van je telefoonnummer. Je zit dus geen enkele seconde zonder bereik.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *