BESTE LAADPASSEN IN 2021

Welke laadpas past bij jou?

De laadpas wordt in Nederland steeds meer aangevraagd en gebruikt. Dat is met een reden, want er komen steeds meer elektrische en hybride auto’s en een laadpas brengt veel voordelen met zich mee. Op deze pagina lees je alles wat je moet weten voordat je een laadpas aanvraagt. Met deze informatie is het makkelijker om de verschillende laadpassen met elkaar te vergelijken en de beste laadpas voor 2021 uit te kiezen voor jouw situatie.

Op onze website vind je ook een overzicht van de beste tankpassen in 2021.

Goedkoopste laadpas vergelijken

WAT IS EEN LAADPAS?

Het aanbod van elektrische auto’s in Nederland groeit steeds verder. Minder mensen kiezen voor een benzine- of dieselauto. Dat betekent dat meer auto’s elektrisch moeten worden opgeladen. Bij een elektrische auto wordt al snel gedacht aan een laadpaal bij huis om de auto op te laden. Maar ook onderweg kan het voorkomen dat de auto een laadbeurt nodig heeft. Bij benzineauto’s zouden we dan naar het tankstation rijden en brandstof tanken.

Bij een elektrische auto werkt dat anders. Met een laadpas is het mogelijk de auto op te laden aan een laadpaal. De laadpas geeft dus toegang tot de laadinfrastructuur. Tegenwoordig zijn er heel wat laadpalen in Nederland en Europa te vinden. De laadpas lijkt qua concept sterk op een normale tankpas, maar dan is het mogelijk om de auto op te laden. Nederland is een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden en een goede laadinfrastructuur. Met een laadpas is het dus mogelijk om de auto op te laden bij verschillende laadpunten in zowel Nederland als Europa.

Een laadpas heeft ook nog een ander voordeel, zeker voor zakelijke gebruikers. Alle oplaadbeurten worden meteen afgerekend zoals bij bijvoorbeeld een pinpas, maar de laadbeurten staan wel allemaal weergegeven op één factuur. Dat is handig bij het doen van de administratie. Bovendien krijgt men dan een goed inzicht van de kosten die hij met de elektrische auto heeft gemaakt.

Beste laadpas vergelijkenDe juiste laadpas kiezen kan best ingewikkeld zijn. De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat aanbieders bijgekomen. Laadpassen te over en de tarieven verschillen net als brandstofprijzen bij tankstations. Bovendien mogen alle aanbieders zelf bepalen wat hun voorwaarden zijn. Bij de een wordt een starttarief per laadsessie en een lager tarief per kilowattuur berekend. Er zijn twee soorten laadpassen: de gratis laadpas zonder abonnement, maar met een hoger tarief en de betaalde laadpas met abonnement, maar zonder hoog tarief. Welke laadpas de beste keuze is, is afhankelijk van de persoonlijke wensen. Beide vormen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Wie niet zo vaak de auto aan een publieke laadpaal wil hangen, kan het best een laadpas zonder abonnement kiezen. Wie juist onderweg vaak oplaadt, is goedkoper uit met pas met abonnement.

KAN IK EEN LAADPAS AANVRAGEN?

De laadpas is eigenlijk de elektronische tegenhanger van de tankpas. Toch zijn er wel wat verschillen. De tankpas is bedacht om zakelijke gebruikers goedkoper en overzichtelijker te laten tanken. Zeker de administratie van alle tankbeurten is belangrijk, want deze kan zakelijk weer worden afgetrokken van de belastingen. Bij een laadpas werkt dit anders. Want niet alleen zakelijke gebruikers kunnen zo’n pas aanvragen. Ook particulieren kunnen een laadpas aanvragen. De reden daarvoor is simpel; in tegenstelling tot bij een benzinestation is het niet mogelijk zomaar overal onbeperkt op te laden. Er is toegang tot de laadinfrastructuur nodig. Deze toegang wordt met de pas geregeld. Zonder deze pas wordt het dus lastig om onderweg de auto op te laden.

In principe is er de mogelijkheid voor een laadpas met abonnement of een laadpas zonder abonnement. Vrijwel alle aanbieders van laadpalen bieden gratis passen zonder abonnement aan. Dat is ideaal wanneer men de auto niet vaak aan een publieke laadpaal hangt. De meeste oplaadbeurten gebeuren dus thuis. Maar mocht men onverhoopt tijdens een reis toch tussendoor de auto moeten opladen, dan kan dat met de laadpas zonder abonnement. Daar zit wel een belangrijk detail; de meeste aanbieders rekenen in dit geval een starttarief per laadsessie. Dat starttarief kan behoorlijk aan de prijs zijn. In ruil daarvoor betaalt de consument geen vast bedrag per maand. Verder is de kans groot dat de prijs per kilowattuur ook hoger ligt. Dit is afhankelijk van de gekozen laadpas en de laadpaalaanbieder. Met verschillende apps en websites is het mogelijk om de tarieven van het opladen te checken. Sommige aanbieders van laadpassen maken prijsafspraken met de exploitant van de laadpaal. In zo’n geval is het tarief dan lager dan op de verschillende websites staat vermeld.

Om zeker te weten dat het laden tegen een laag tarief gebeurt, is het ook mogelijk meerdere laadpassen van diverse aanbieders aan te vragen. Check voor het laden alvast welke pas op dat moment het goedkoopst is. Iedereen met een elektrische auto kan een laadpas aanvragen, dus er is geen reden om dit niet te doen.

Wie heel vaak moet laden en veel kilometers maakt, kan beter kiezen voor een laadpas met abonnement. Natuurlijk betaalt men iedere maand een vergoeding voor het abonnement, maar de prijzen per kilowattuur liggen lager en meestal wordt er geen starttarief berekend. Een laadpas is al te verkrijgen vanaf 6 euro per maand. Er wordt normaal een startbedrag van 34 cent per laadsessie berekend, maar bij een pas met abonnement is dit niet het geval.

De ANWB heeft eens berekend wanneer het goedkoper is om te kiezen voor een pas met of zonder abonnement. Wie meer dan achttien keer per maand de auto bij een publieke laadpaal wil opladen, is goedkoper uit met een laadpas met abonnement. De kosten zijn dan de werkelijke laadkosten per kilowattuur. Maar wie minder vaak de auto oplaadt, kan beter kiezen voor een gratis pas zonder abonnement.

WAT KOST LADEN MET EEN LAADPAS?

Voor het opladen van je elektrische auto betaal je bij het laden het normale stroomtarief. Dit gaat per kilowatuur (kWh) en niet per liter zoals we dat gewend zijn bij benzine. De prijs per kWh verschilt per aanbieder (dus van welk bedrijf de laadpaal is) en hangt ook af van welke laadpas jij gebruikt. Soms krijg je namelijk korting met een laadpas bij bepaalde aanbieders.

Verderop deze pagina kun je eenvoudig de kosten van laadpassen vergelijken. Indien je kiest voor een abonnement dan betaal je eenmaal per maand een klein bedrag en hoef je bij iedere laadbeurt geen starttarief te betalen. Bij laadpassen zonder abonnement is er wel sprake van een starttarief. Als je vaak moet laden kan het dus interessant zijn een abonnement te nemen, omdat het goedkoper is.

Verder moet je er rekening mee houden dat snelladen langs de snelweg een stuk duurder is. Ook in dit geval betaal je een prijs per kWh, maar die ligt vaak 2 tot 4 keer hoger dan de normale laadpalen bij jou in de woonwijk.

AANBIEDERS VAN LAADPASSEN

Niet alleen het aantal elektrische auto’s groeit in Nederland, dit geldt ook voor de aanbieders van laadpalen. In Nederland en Europa neemt het aantal laadpalen gestaag toe. Dat is een goede ontwikkeling, want zeker op vakantie geeft het rust om te weten dat de auto tussentijds kan worden opgeladen. Daardoor zijn er al heel wat partijen die laadstations hebben geïnstalleerd. Het is niet mogelijk om zomaar toegang tot die laadpalen te krijgen. Daarvoor is een laadpas nodig. Om te kunnen laden, moet een laadpas worden aangevraagd bij een aanbieder. We raden altijd aan meerdere laadpassen mee te nemen in het geval van een lange reis, want zo weet men zeker dat hij niet voor verrassingen komt te staan. Er zijn een aantal aanbieders die we kort bespreken.

Vandebron (meer info)
Vandebron is een aanbieder van groene energie in Nederland. In Nederland en een groot deel van Europa is het mogelijk om een laadpas van deze aanbieder te gebruiken. De pas is niet gratis, maar is alleen verkrijgbaar als abonnement. Het abonnement kost 3,50 euro per maand. Daarvoor worden er dan geen kosten per laadsessie in rekening gebruikt. Bovendien is er korting voor consumenten die al energie van Vandebron afnemen. Klanten met een energiecontract van deze aanbieder thuis betalen slechts 1,50 euro per maand. Het is met deze pas ook mogelijk gebruik te maken van het netwerk van Fastned. De pas is verkrijgbaar als sleutelhanger of pas. Wordt ook geleverd met toegang tot een app. Daarmee is het mogelijk een online overzicht van alle laadsessies te krijgen. Niet tevreden? Geen probleem. Er is geen jaarcontract, de laadpas is jaarlijks opzegbaar.

MoveMove (eerste 3 maanden €0 via deze link)
De MoveMove kennen we eveneens van de tankpassen, maar MoveMove is meer dan alleen brandstof. Deze aanbieder draait om mobiliteit. MoveMove is onderdeel van MultiTankcard en heeft verschillende partners zoals ANWB, New Motion en Nuon. MoveMove is dus niet een aanbieder, maar een volledig platform voor tanken, elektrisch opladen, parkeren, autowassen en dergelijke. Hou er rekening mee dat de dekking van laadpalen in Europa nog niet optimaal is, maar binnen Nederland is het misschien wel de beste aanbieder. MoveMove is alleen voor ZZP’ers en MKB’ers, dus als particulier kun je helaas niet bij hun terecht.

Groenopladen.nl (meer info)
Groen opladen.nl heeft een laadpas genaamd de 50five laadpas. Bij hun kan je momenteel bij meer dan 28.000 openbare laadpunten in Nederland en ruim 150.000 laadpunten in Europa laden. Je betaalt aan 50five nu geen extra starttarief per laadsessie. Je kan achteraf via een maandfactuur al je laadsessies overzichtelijk op inzien. Er is ook een mogelijkheid om jouw laadkosten automatisch te verrekenen met je werkgever. Speciaal voor zakelijke klanten van groenopladen.nl is het mogelijk om gastgebruik toe te staan.

E-Flux (meer info)
E-Flux is een onafhankelijke aanbieder van laadpassen en laadbeheer software voor laadpalen. Met de E-Flux laadpas weet je zeker dat je altijd en overal je elektrische auto kan opladen voor de beste prijs. Door ons grote netwerk dat bestaat uit meer dan 200.000 laadpunten door heel Europa, kun je altijd wel ergens terecht. Kies voor ons orange abonnement of onze laadpas zonder abonnement. Voor privé en zakelijk gebruik altijd maandelijks opzegbaar. Daarnaast zijn we bij laadproblemen altijd 24/7 bereikbaar voor al jouw vragen. Dagelijks strijden wij voor open standaarden op de laadpaal markt en maximale keuzevrijheid en transparantie op gebied van laadpalen en tarieven.

NewMotion
De eerste aanbieder van laadpassen is NewMotion. Dat is geen onbekende speler, want het is onderdeel van de Shell Group. De laadpas van dit merk is volledig gratis en biedt toegang tot meer dan 125.000 openbare laadpalen. Deze laadpas biedt niet alleen toegang tot laadpalen in Nederland, maar in heel Europa. Deze aanbieder heeft ook meteen het grootste laadnetwerk van Europa. Zoals bekend werkt een gratis laadpas vaak met een starttarief. NewMotion rekent een starttarief van 35 eurocent inclusief btw per sessie. Na meer dan twintig keer per maand opladen wordt er geen starttarief meer berekend. De laadpas van deze aanbieder bestaat uit een traditionele kaart of sleutelhanger. De sleutelhanger is speciaal bedacht voor mensen die hun tankpas vaak kwijtraken. Bovendien biedt NewMotion zowel zakelijk als particulier gebruik in. Voor zakelijk gebruik is het mogelijk een aparte aanvraag te doen. Zo kunnen de stroomkosten verrekend worden.

Plugsurfing
Bij Plugsurfing worden geen abonnementskosten in rekening gebracht. Het enige wat men hoeft te betalen, is een eenmalige vergoeding voor de aanvraag van de laadpas. Het aanvraagbedrag ligt op tien euro. Dankzij deze pas is het mogelijk op te laden bij meer dan 110.000 laadpalen in Nederland. Plugsurfing heeft na NewMotion de beste en meest volledige dekking van alle aanbieders. Het is namelijk ook mogelijk te laden bij FastNed en Ionity. Daardoor hebben consumenten met Plugsurfing ook Europese dekking. Het is mogelijk te kiezen voor een sleutelhanger of een pas. Bovendien krijgt men ook toegang tot de eigen app.

ANWB
Een van de bekendste laadpassen is die van de ANWB. Deze laadpas geeft toegang tot wel 30.000 laadpunten in heel Europa. Deze pas is bedacht samen met EVBox. De laadpas is volledig gratis en er is geen abonnement voor nodig. Wel worden er aanvullende kosten in rekening gebracht. Zo kost het gebruik van de pas 0,28 cent exclusief BTW per transactie. Het is ook mogelijk de pas om te zetten naar een abonnement. Het abonnement kost dan 0,28 cent exclusief BTW per maand. Voordeel is wel dat er dan geen transactiekosten worden berekend. Het is belangrijk er rekening mee te houden dat de aanbieder van de paal zelf alsnog een start- en stoptarief kan berekenen. Een abonnement van de ANWB is maandelijks opzegbaar.

Bedenk wel: deze pas geeft alleen recht op het laden bij laadpalen. Men heeft dus niet meteen automatisch recht op pechhulp bij pech langs de weg. De ANWB is dus alleen de naamgever. Is er een probleem met opladen, dan heeft de consument wel toegang tot de ANWB Laadcentrale.

Tankpas.nl (meer info)
De naam Tankpas.nl doet misschien anders vermoeden, maar Tankpas.nl heeft ook een laadpas. Bij het aanvragen van een tankpas kun je namelijk aangeven dat je ook kosteloos een laadpas erbij wilt. Op die manier kun je je elektrische auto laden op het publieke laadnetwerk in heel Europa met de laadsleutelhanger. Dit gaat momenteel om ruim 100.000 laadpalen. Daarnaast profiteer je bij Tankpas.nl ook direct van de mogelijkheid om kosten voor carwash, parkeren en het OV direct op een BTW factuur te zetten die je maandelijks ontvangt.

Eneco
Ten slotte biedt Eneco een eigen laadpas aan. Deze pas heet Eneco eMobility. De pas kan gekoppeld worden aan de laadpalen van Fastned. Een losse laadpas is in abonnementsvorm drie euro per maand. Er wordt dan geen starttarief in rekening gebracht. Met een laadpaal van Eneco eMobility komt ook een gratis laadpas. Het is niet nodig om klant te zijn bij Eneco. Deze kan ook gebruikt worden bij Eneco België, EV-Box, New Motion, Blue Corner en Allego.

WAAR VERGELIJK JE EEN LAADPAS OP?

Er zijn nogal wat aanbieders van laadpassen, waardoor het lastig kan zijn om een goede keuze te maken. We raden aan te vergelijken op een aantal punten, zoals: prijs per maand, transactiekosten, prijs per kilowattuur, levertijd en de mogelijkheid tot snelladen.

Prijs per maand
Ten eerste de prijs per maand. Er zijn twee soorten laadpassen: de gratis laadpas met vaak een starttarief en hogere prijzen per kilowattuur en de laadpas met abonnement zonder starttarief en lagere prijzen. In zo’n geval wordt er een prijs per maand berekent. Deze ligt tussen de 1,50 euro (voor klanten van Vandebron) tot zo’n 10 euro per maand. De aanbieders bepalen zelf hun prijzen en deze kunnen net als de voorwaarden nogal verschillen.

Transactiekosten
Bij het laden is het slim er rekening mee te houden dat er transactiekosten kunnen worden berekend. Dat is vooral bij de gratis passen het geval. De transactiekosten liggen vaak op zo’n 35 eurocent per transactie. Bij betaalde laadpassen hoeft men meestal geen transactiekosten te betalen. Sommige aanbieders beperken de transactiekosten tot een aantal laadbeurten. Daarna worden er geen transactiekosten meer berekend. Dit is terug te vinden in de voorwaarden van de aanbieder.

Prijs per kilowattuur
Bij een gratis laadpas ligt de prijs per kilowattuur altijd hoger. De kosten van de laadpas worden altijd wel terugverdiend. Het maakt niet uit of dit door middel van het abonnement zelf of de prijs per kilowattuur gedaan wordt. Daarom is het slim om de prijs per kilowattuur met elkaar te vergelijken. Elke aanbieder heeft zijn eigen prijzen.

Aansluitkosten
Bij een gratis laadpas is dit vaak niet het geval, maar heel soms worden er aansluitkosten berekend voor het aanvragen van een pas. Zo is er een aanbieder waarbij de pas in principe gratis is, maar eenmalig een vergoeding van tien euro betaald moet worden. In de meeste gevallen berekenen de aanbieders geen aansluitkosten meer.

Beste laadpas met alle laadpalen in NederlandPublieke laadpunten
Niets is zo vervelend als zonder stroom met de elektrische auto langs de weg staan. Een laadpas is natuurlijk bedoeld om publieke laadpunten te kunnen gebruiken. Alle laadpunten in Nederland en Europa zijn beveiligd aan de hand van de laadpas. Daarom is het slim om per aanbieder te kijken welke laadpunten wel of niet worden aangeboden. Zo hebben NewMobile en Plugsurfing de meeste laadpalen in Nederland en Europa. Handig voor iedereen die vaak op reis gaat.

Levertijd
De levertijd van de laadpas kan ook nog een rol spelen. Wanneer men snel aan de slag wil, is het fijn als de levertijd kort is. Maar het duurt vaak even om de aanvraag te verwerken en een pas (of sleutelhanger) te produceren. Over het algemeen duurt de aanvraag een paar werkdagen.

Snelladen
Ten slotte bieden sommige aanbieders niet alleen toegang tot laadpalen aan, maar ook tot het snelladen. Het duurt dan minder lang totdat de auto weer is opgeladen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat het voertuig zelf ook snelladen ondersteunt. Niet alle tankpassen ondersteunen deze mogelijkheid. Let dus goed op de voorwaarden.

SNELLADEN MET EEN LAADPAS

De meeste eigenaren van elektrische auto’s laden thuis, maar onderweg laden tijdens een lange rit is geen overbodige luxe. Langs de snelweg vind je bij tankstations steeds meer snellaadpunten van bijvoorbeeld Fastned, Allego en Ionity. Binnen een half uur kun je met een snellader je auto opladen tot zo’n 80% en kun je weer de nodige kilometers maken.

Een aandachtspunt van snelladen zijn wel de kosten. De kosten per kWh voor snelladen liggen hoger dan de laadpaal die je voor je huis hebt staan. Bij de meeste laadpassen die je nu kunt aanvragen is het mogelijk om snellader te gebruiken. Het is dus wel verstandig om die goed te vergelijken als je regelmatig lange afstanden rijdt.

LAADPASSEN VERGELIJKEN

Laadpassen kun je afnemen met én zonder abonnement. Het nadeel van geen abonnement is dat je wel altijd een starttarief zal betalen bij het laden. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt zal het op een gegeven moment interessant worden om de lage abonnementskosten per maand te betalen, omdat het goedkoper is dan alle starttarieven bij elkaar opgeteld. Om appels met appels te vergelijken hebben we een vergelijkingstabel voor laadpassen met abonnement en laadpassen zonder abonnement.

LAADPASSEN VERGELIJKEN MET ABONNEMENT















Aansluitkosten€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00
Kosten per maand (vanaf)€1,50€6,95
Via deze link
3 maanden €0
2,00Actietarief 1e jaar: €1,95 (daarna: €2,95)€8,90€5,50€3,00
Kosten voor laadpas€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00€0,00
Starttarief laden€0,00€0,00€0,45€0,00€0,24€0,00€0,00
Kosten per kWh (vanaf)Laadpaal tariefLaadpaal tariefLaadpaal tariefLaadpaal tarief€0,35
Laadpaal tarief€0,22
Boete voor te lang laden
100% groene stroom?✔️✔️✔️
Overal laden in NL?100%
Laadpaal Kaart
99%
Laadpaal Kaart
100%200.000 laadpunten in de EU
Laadpaal Kaart
99%
Laadpaal Kaart
99%99%
Laadpaal Kaart
Laden in EU?12 EU landen6 EU landenHeel Europa10 EU landen12 EU landen150.000 laadpunten in de EU17 EU landen
Snelladen bijFastned, Allego, IonityFastned, AllegoAlle (behalve Tesla)Fastned, Ionity, Allego,
Shell Recharge, EWGOO
Ladennetz, EnBW
Alle (behalve Tesla)/Fastned, Allego, Ionity
Mobiele app✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️
Levertijd laadpasVoor 15:00 besteld,
morgen in huis
2 werkdagen10 werkdagenVoor 16:00 besteld,
morgen in huis
2 weken2 werkdagen2 werkdagen
Klantenservicema t/m vr
09:00 tot 17:00
ma t/m vr:
08:30 - 17:00 uur
ma t/m vr:
9:00 - 17:00
24/7ma t/m vr:
9.00 - 17.00
E-mailma t/m vr:
09.00 - 18.00 uur
ContractsduurGeenGeenGeenGeen1 jaar1 jaar1 jaar
OpzegtermijnMaandelijksMaandelijksMaandelijksMaandelijksMaandelijksMaandelijksMaandelijks
Reizen met OV✔️
BijzonderhedenBen je al klant van
Vandebron? Dan
betaal je €1,50
per maand i.pv.
€3,50 per maand
- Ook te gebruiken voor parkeren, carwash en autovloeistoffen
- Eventueel met tankpas erbij
- Alleen voor ZZP en MKB'ers
DCS bied ook laadpalen aanEenmalige borg: €200,00
Laadpaal Eneco: Kosten per kWh €0,22
bij andere palen €0,36
per kWh

Geen starttarief bij Enecopalen

LAADPASSEN VERGELIJKEN ZONDER ABONNEMENT



Aansluitkosten€0,00
Kosten per maand (vanaf)€0,00
Kosten voor laadpas (eenmalig)€5,00
Starttarief laden€0,29
Kosten per kWh (vanaf)Laadpaal tarief
Boete voor te lang laden
100% groene stroom?✔️
Overal laden in NL?99%
Laadpaal Kaart
Laden in Europa?200.000 laadpunten in de EU
Snelladen bijFastned, Ionity, Allego,
Shell recharge, EWGOO,
Ladennetz, EnBW
Mobiele app✔️
Levertijd laadpasVoor 16:00 besteld,
morgen in huis
Klantenservice24/7
OpzegtermijnMaandelijks
Reizen met OV
Bijzonderheden

WAAR KAN IK LADEN MET EEN LAADPAS?

Uit cijfers van de ANWB blijkt dat er in Nederland meer dan 50.000 openbare laadpalen staan. Duizend van deze laadpalen zijn snelladers. We zijn daarmee koploper in Europa als het om laaddichtheid gaat. We hebben een goede infrastructuur. In vergelijking met 2018 zijn er in twee jaar tijd meer dan 13.000 oplaadpunten bijgeplaatst. Inmiddels is het mogelijk om bij 3000 stations te snelladen. Daardoor hoeft men nooit ver te rijden om de accu weer op te laden.

In Europa zijn er ruim 170.000 oplaadpunten beschikbaar. Het is bij 20.000 van deze laadpunten mogelijk om te snelladen. Vooral in Noordwest-Europa zijn er veel laadpalen bijgekomen. Ook in andere Europese landen zijn de palen steeds vaker te vinden. Op vakantie met de elektrische auto? Zoek dan van tevoren uit in welke landen er veel of weinig laadpalen te vinden zijn.

KAN IK MIJN AUTO LADEN MET 100% GROENE STROOM?

Het is zeker mogelijk om je elektrische auto op te laden met 100% groene stroom. Je moet wel goed uitkijken hiermee, want soms lijkt de aanbieder van de laadpas te beweren dat je altijd met groene stroom aan het laden bent terwijl dit niet zo is. Onder andere met de Shell Recharge laadpas en Vandebron laadpas laad je altijd met 100% groene stroom ALS je gebruikmaakt van hun eigen laadpalen. Met veel laadpassen is het mogelijk bij vrijwel iedere laadpaal te laden, maar het hangt per aanbieder af of dit groene stroom is of niet.

LAADPAS AANVRAGEN

Heb je een keuze kunnen maken en wil je graag een laadpas aanvragen? Via onze vergelijkingstabel klik je eenvoudig door naar de website van de aanbieder. Vul daar het aanvraagformulier in en de laadpas wordt verzonden. Bij veel laadpas aanbieders ontvang je de laadpas de volgende werkdag al in de brievenbus.

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat is een laadpas en waarvoor heb ik deze nodig?

Een laadpas kan je aanvragen bij een laadpas aanbieder, deze kan je gebruiken om jouw elektrische auto mee op te laden bij openbare laadpalen. Als je ook gebruik wilt maken van openbare laadpalen dan zal je dus een laadpas nodig hebben. Er zijn veel verschillen tussen laadpas aanbieders, daarom is het verstandig om goed te kijken welke bij jouw wensen past.

Hoeveel kost openbaar laden?

De kosten bij openbare laadpalen kunnen per laadpaal provider verschillen, ook zullen de kosten per laadpas aanbieder verschillen omdat iedere aanbieder andere afspraken heeft met de providers van laadpalen. Om deze rede is het ook belangrijk om te kijken welke aanbieder van laadpassen past bij jouw wensen. Sommige aanbieders van laadpalen kunnen een vast laadtarief aanbieden en sommige hanteren de prijs van de laadpaal op dat moment. Vergelijk daarom goed welke aanbieder bij jou past.

Waar staan oplaadpalen?

Er staan een heleboel laadpalen in Nederland, maar er zijn ook laadpalen in Europa en andere landen te vinden. Maar niet alle aanbieders van laadpassen bieden de mogelijkheid om gebruik te maken van alle laadpalen. Daarom is het ook belangrijk om te kijken welke aanbieder bij jou past, het als je veel naar het buitenland gaat kan het handig zijn om hier extra op te letten  bij het kiezen van een laadpas aanbieder.

Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto ongeveer?

Het opladen van een elektrische auto en de snelheid hiervan is grotendeels afhankelijk van de grootte van jouw auto, ook de maximale snelheid waarmee jouw auto kan opladen is belangrijk voor de oplaadtijd van de accu in jouw  elektrische auto. De gemiddelde laadtijd ligt tussen de 3 en 4 uur. Maar bij openbare snel laders kan de elektrische auto al ongeveer rond de 80% opgeladen zijn in 30 minuten. Dit kan natuurlijk verschillen per elektrische auto en snel lader.

Hoe kan ik een laadpas provider vergelijken?

Op deze pagina kan je laadpas aanbieders met elkaar vergelijken, klik hier om laadpas aanbieders met elkaar vergelijken.