Goedkoopste energie van Nederland

GOEDKOOPSTE ENERGIELEVERANCIER 2021

Wat is de goedkoopste energieleverancier voor jou?

De energietarieven in Nederland zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dat komt onder meer door de almaar stijgende belastingen op energie. Het grootste deel van de energierekening bestaat dan ook uit belastingen. Energieleveranciers profiteren van Nederlandse consumenten, want de meeste consumenten zijn ‘slapers’. Onder ‘slapers’ wordt verstaan: consumenten die niet besparen op hun energierekening, omdat ze nooit overstappen op een andere energieleverancier. Consumenten betalen dan honderden euro’s per jaar te veel, want door ieder jaar over te stappen is het mogelijk mooie welkomstkortingen binnen te halen.

De beste manier om de goedkoopste energieleverancier 2021 te vinden is dan ook door de verschillende energieleveranciers met elkaar te vergelijken. Wie de goedkoopste energieleverancier van 2021 is, is afhankelijk van de persoonlijke wensen en kan dus per huishouden verschillen.

Wij vergelijken 40+ energieleveranciers waaronder:

Beoordelingen energieleveranciers 2021

Het vinden van de goedkoopste energieleverancier van 2021 is relatief eenvoudig. Je kunt dat doen door onze energievergelijker te gebruiken. De goedkoopste energieleverancier is niet per definitie de beste keuze. De verleende service is ook een belangrijk kenmerk om te vergelijken, evenals de duurzaamheid van de energie. Bedrijven als de Consumentenbond en Easyswitch brengen dit jaarlijks in kaart. Omdat ze zelden het complete overzicht van energieleveranciers vertonen, hebben wij alle testresultaten in een overzichtelijke tabel samengevat. Zo kan jij een nog betere energieleverancier kiezen.

MaatschappijEasyswitch (klantbeoordeling)Consumentenbond (duurzaamheid)Bekijk de opties
Budget Energie7,47,7Meer informatie
Eneco7,58,1Meer informatie
Engie7,86,5Meer informatie
ENDI Energie--Meer informatie
Energiedirect7,44,4Meer informatie
Essent7,44,8Meer informatie
NLE6,66,3Meer informatie
Oxxio6,64,2Meer informatie
Powerpeers8,210Meer informatie
Pure Energie8,610Meer informatie
United Consumers7,34,1Meer informatie
Vandebron7,79,5Meer informatie
Vattenvall-7,4Meer informatie
DELTA Energie6,64,2
Fenor7,04,1
Greenchoice8,48,2
HVC Energie-8,6
Innova Energie6,4-
Vrijopnaam6,610

Energietarieven verschillen fors

In Nederland is het aanbod van energieleveranciers de afgelopen jaren toegenomen. Doordat veel energieleveranciers acties hebben, verschillen de energietarieven fors. Zo kan de consument in aanmerking komen voor cashback als hij kiest voor een andere energieleverancier.

Wie jarenlang bij dezelfde energieleverancier blijft, zal dan ook honderden euro’s per jaar te veel betalen. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig energieleveranciers te vergelijken. Op die manier is het mogelijk de goedkoopste energieleverancier 2021 te vinden. Regelmatig overstappen betekent profiteren van lagere energietarieven en aantrekkelijke welkomstkortingen. Tegenwoordig is er amper nog actie voor nodig om een overstap te regelen. Met een paar muisklikken is het geregeld.

Bovendien bieden de meeste energieleveranciers tegenwoordig een overstapservice aan. Dat betekent dat de nieuwe energieleverancier het contract met de oude energieleverancier zal opzeggen. De consument hoeft dus zelf amper nog wat te doen. Door energieleveranciers vergelijken is het mogelijk inzicht te krijgen in de verschillende tarieven van energieleveranciers. Belangrijk om te weten: er is geen verschil in kwaliteit van stroom. Stroom wordt namelijk geleverd door de netbeheerder. Het is dus niet zo dat een bepaalde energieleverancier meer storing heeft. Dat betekent dat alleen de administratie en klantenservice door een ander bedrijf wordt afgehandeld.

Groene stroom of grijze stroom?
Vroeger was het veel goedkoper om grijze stroom af te nemen in vergelijking met de tarieven van groene stroom. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. De prijzen van groene stroom zijn de afgelopen jaren gedaald, waardoor het tarief van groene stroom ongeveer op het tarief van grijze stroom komt te liggen.

Er is geen reden meer om niet te kiezen voor groene stroom. Groene stroom wordt enkel opgewekt uit duurzame bronnen. De energieleverancier betaalt een vergoeding om het milieu intact te houden. Zo kunnen energieleveranciers bijvoorbeeld geld investeren in het planten van bomen.

Maar energieleveranciers kunnen meer doen om groene energie te leveren. Het gaat dan niet alleen om compensatie, maar ook om het opwekken van energie uit bijvoorbeeld wind- en zonne-energie. Het grootste verschil tussen grijze en groene stroom, is dat bij grijze stroom energie wordt opgewekt uit fossiele stoffen. Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame bronnen zoals de zon en de wind. Daardoor noemen de meeste energieleveranciers ‘groene stroom’ ook wel ‘duurzame energie’.

Bij de zoektocht naar de goedkoopste energieleverancier 2021 is het daarom mogelijk in de vergelijkingstool aan te geven of men op zoek is naar een leverancier die groene stroom of grijze stroom levert. De tarieven liggen dicht bij elkaar, waardoor het aantrekkelijk wordt om voor groene stroom te kiezen. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee.

Netbeheerders
Overstappen op een andere energieleverancier om zo veel geld te besparen? Dat kan volledig zorgeloos. Het wisselen van energieleverancier is minder spannend dan consumenten vaak denken. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat men niet moet wisselen van energieleverancier, omdat een energiemaatschappij bijvoorbeeld meer storingen zou hebben.

Dit is onjuist. Energiemaatschappijen leveren namelijk zelf geen stroom, maar worden aangesloten op het stroomnet door de netbeheerder. Het maakt dus niet uit of men stroom afneemt bij Eneco of bij Essent; de stroom wordt door dezelfde netbeheerder geleverd. Het onderhoud aan het stroomnet wordt dus ook door de netbeheerder gedaan.

Daardoor wisselt de consument niet van kwaliteit. Met andere woorden: de energieleverancier heeft enkel een eigen administratie en eigen klantenservice. Energie wordt niet letterlijk vanuit de maatschappij aan de klant geleverd. Dat doet de netbeheerder. Als er storingen zijn in de apparatuur waardoor men tijdelijk zonder stroom zit, komt in veel gevallen wel een eigen monteur van de energieleverancier zelf langs.

In Nederland zijn er verschillende netbeheerders. De netbeheerders zijn opgedeeld in verschillende regio’s. Daarom kunnen consumenten niet hun eigen netbeheerder kiezen. De kosten van de netwerkbeheerder zijn terug te vinden op de energierekening. Daardoor wordt precies duidelijk hoeveel energie er verbruikt is, hoeveel belasting erop geheven is en welk deel van de energierekening naar de netbeheerder gaat.

Variabele of vaste energietarieven
Bij het afsluiten van een energiecontract kan de consument meestal kiezen voor zogenaamde vaste of variabele kosten. Als de variabele energietarieven dalen, is deze het voordeligst. Maar vaak is het in de regel voordeliger om toch voor een contract met vaste energietarieven te kiezen. Dat heeft ermee te maken dat men ook beter weet waar hij aan toe is. De energielasten zijn elke maand precies hetzelfde, dus zijn er geen verrassingen achteraf. Bij een variabel energietarief is de kans groot dat men eerst weinig hoeft te betalen, maar een half jaar later door het herbepalen van de prijs opeens veel meer betaalt dan dat hij gewend was. Dit zijn de verschillen.

Bij een vast tarief tijdens het contract veranderen de tarieven nooit. Ook als de energieprijs daalt en er andere tarieven zijn, betaalt men een vast bedrag per maand. Hoe hoog de tarieven per maand bij een vast contract precies zijn, is afhankelijk van de tarieven die gelden op het moment dat men het contract afsluit. Een nadeel kan zijn dat men daardoor steeds te veel betaalt. Maar een voordeel is dat duidelijk is wat de kosten zijn. Zeker als de energietarieven laag liggen kan het afsluiten van een vast contract erg gunstig zijn.

Een andere mogelijkheid is een energiecontract met variabele tarieven. Deze contracten buigen mee met het actuele energietarief. Dat betekent niet dat de variabele tarieven elke maand veranderen. De tarieven variëren twee keer per jaar. Op 1 juli en op 1 januari worden de tarieven weer aangepast. Dan kan gunstig of juist ongunstig uitpakken. De energietarieven kunnen namelijk dalen of stijgen. Dalen is gunstig, maar vaak betaalt men voor een variabel contract nog steeds veel meer dan bij een vast energiecontract. Daarom kan het maar zo gunstiger uitpakken om een energiecontract met vaste tarieven af te sluiten.

Het is belangrijk om op de energietarieven te letten wanneer men een energiecontract voor vaste tijd met variabele tarieven kiest. Ook als de tarieven (veel) stijgen, is men gebonden aan het contract. Tegenwoordig zien we dat steeds meer aanbieders geen contracten met variabele tarieven meer aanbieden.

Energietarieven vastzetten
Het is ook mogelijk om een energietarief vast te zetten. De vraag is dan vaak wat er dan precies wordt vastgezet en wat ermee bedoeld wordt. Bij een vast tarief is het mogelijk het tarief vast te zetten. Bij een contract met een vast tarief bepaalt de energieleverancier wat de leveringskosten zijn. Denk daarbij aan de prijs per kilowattuur en de prijs per kubieke meter. Daarover wordt dan nog de btw en andere overheidsheffingen gerekend. Het is gebruikelijk om ook leveringskosten te betalen. Dit is wat we het vastrecht noemen.

Dit betekent dat het energietarief dus wordt vastgezet. Maar het is niet mogelijk ervan uit te gaan dat de tarieven elke keer hetzelfde zijn. Want doordat de btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten kunnen fluctueren, is het toch mogelijk dat periodiek de factuur iets verschild. Deze zaken worden namelijk niet door de energieleverancier vastgesteld, maar door de overheid en de netbeheerder. Ieder jaar heeft de consument bovendien recht op een vermindering van de energiebelasting. Dit is een bedrag dat men terug kan krijgen van de overheid. Dit bedrag verandert ieder jaar en zal dus ook bij het vastzetten van energieprijzen verschillen. Energie vastzetten betekent dus niet dat het mogelijk is om alle kosten volledig vast te zetten.

Alleen de tarieven die de energieleverancier bepaalt kunnen worden vastgezet. De variabele onderdelen zoals hierboven genoemd kunnen dus niet worden vastgezet. Het is bovendien de vraag of het voordelig is om de tarieven voor een langere tijd vast te zetten. In een tijd dat de energietarieven laag zijn, kan dit inderdaad voordelig zijn. Als de tarieven hoog zijn, is het beter om even af te wachten.

Bepaling van het maandelijkse voorschotbedrag
Iedereen die een energiecontract afsluit, krijgt te maken met het maandelijkse voorschotbedrag. Dit bedrag noemen we ook wel het termijnbedrag. Het voordeel van het maandelijkse voorschotbedrag is dat de consument altijd weet wat hij betaalt. Zo kan voorkomen worden dat men in de winter veel meer energiekosten moet betalen dan in de zomer. Zo’n 70 procent van de totale jaarafrekening wordt bepaald door de wintermaanden. Als het dan kouder is, zullen de energiekosten stijgen. In de zomer is het verbruik laag, waardoor de energiekosten ook lager zijn. Zonder maandelijkse voorschot zouden de kosten enorm kunnen variëren. Daarom betaalt men in de zomer ook alvast voor de wintermaanden. Zo blijven de kosten redelijk gelijk. Anders zouden er rekeningen bestaan met enorme uitschieters.

Een termijnbedrag bestaat uit verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan de leveringskosten. Dit zijn de kosten voor het verbruik van elektriciteit en gas. Daarnaast zijn er netwerkkosten; de kosten voor het gebruik van het gas- en elektriciteitsnet. Verder heeft de overheid nog een aantal heffingen zoals de energiebelasting. Natuurlijk wordt er over het verbruik van energie ook btw geheven.

De hoogte van het termijnbedrag is niet zomaar giswerk. De energieleverancier kijkt altijd naar het verbruik van het afgelopen jaar. Soms wordt er gekeken naar het historisch verbruik; er wordt dan gekeken naar het verbruik door de jaren heen. Op die manier kunnen energieleveranciers een schatting maken van het te verwachten verbruik. Op die manier bepalen zij een termijnbedrag, of wel een bedrag per maand. Sommige energieleveranciers nemen meteen alle kosten mee in de berekening. Dit heeft ermee te maken dat het energiecontract vrijwel nooit gelijk is aan een kalenderjaar.

Bij het afsluiten van een energiecontract is het nodig om de meterstanden door te geven. Aan het einde van het jaar moeten de meterstanden weer worden doorgegeven. Het is niet meer altijd nodig deze meterstanden zelf op te zoeken, want dankzij de komst van de slimme meter gebeurt dit steeds vaker automatisch. Aan de hand van die meterstanden wordt het werkelijke bedrag berekend. Dit is wat men te zien krijgt op de jaarafrekening. Wanneer het maandelijkse voorschot te hoog bleek, krijgt men het te veel betaalde bedrag terug van de energieleverancier.

Piek- en daluren energie bij een dubbele meter
Sommige huishoudens zijn uitgerust met een dubbele meter. Dit betekent dat het verbruik van zowel de piek- als de daluren worden geteld. Dit betekent dat men niet één, maar twee telwerken in de elektriciteitsmeter heeft. De energieleverancier kan dan aanbieden om het dubbeltarief te gebruiken. De meter maakt dan onderscheid tussen de normaal- uren en de daluren. Tijdens de daluren ligt de belasting op het energienet lager, waardoor de consument ook lagere tarieven gaat betalen. Het daltarief is altijd goedkoper dan het normaaltarief. Dit is de reden waarom huishoudens met een dubbele meter de wasmachine altijd ’s nachts aanzetten. Want door het stroomverbruik op te schuiven naar de daluren, is men goedkoper uit.

De daluren zijn niet nieuw. Het bestaat al sinds de jaren ’60. Het werd destijds ingevoerd om te voorkomen dat er grote pieken in de elektriciteitscentrales zouden ontstaan. Een centrale kan namelijk niet zomaar meer of minder energie opwekken. De hoeveelheid opgewekte energie is vrijwel altijd gelijk. In de jaren ’60 nam de welvaart in Nederland toe en gingen steeds meer huishoudens meer energie verbruiken. Het gevolg: overdag een enorme vraag naar energie, terwijl in de nacht of in het weekend de vraag naar energie veel lager was. Daarom werd er een dubbeltarief ingevoerd.

In de nacht en in het weekend ligt het energietarief lager. Op die manier willen energieleveranciers consumenten bewegen zoveel mogelijk het energieverbruik in de daluren plaats te laten vinden. Daardoor wordt dit tarief ook wel het nachttarief of laagtarief genoemd. Er zijn dus verschillende tarieven: normaaltarief (het tarief buiten de daluren) en het ‘standaard’ enkeltarief. Daarnaast komt dus het tarief voor daluren. Wie minder dan 50 procent van de stroom in de daluren gebruikt, kan toch beter gaan voor een enkeltarief. Dat is goedkoper.

Wie een traditionele energiemeter heeft, kan dus kiezen. Dit geldt ook voor huishoudens die voorzien zijn van een slimme meter. Maar wanneer men een enkel telwerk heeft, is het niet mogelijk gebruik te maken van het dubbeltarief. Het is wel mogelijk de meter eventueel te laten vervangen.

Besparen op de energierekening

Ieder jaar als de eindafrekening van het afgelopen jaar op de mat valt, is het voor veel Nederlandse huishoudens even schrikken. De energierekening is alweer hoger dan verwacht. Daarom is het noodzakelijk ‘wakker te worden’. De meeste consumenten in Nederland zijn namelijk ‘slapers’. Het zijn consumenten die nooit overstappen van energieleverancier. De afgelopen decennia had de consument dezelfde energieleverancier, naar volle tevredenheid. Er wordt dan getwijfeld aan een motief om een andere energieleverancier te kiezen.

Maar wisselen van energieleverancier betekent een besparing op de energierekening. Er zijn verschillende manieren om te besparen. Door over te stappen op een andere energieleverancier bijvoorbeeld. Maar ook door aanpassingen in het gedrag. Bijvoorbeeld door minder energie te verbruiken. Door minder lang te douchen, de televisie uit te schakelen en gebruik te maken van een slimme thermostaat voor meer inzicht. Dit is ook vaak de reden dat energieleveranciers nieuwe klanten een slimme thermostaat cadeau doen als welkomstcadeau. Zo krijgt de klant inzicht in zijn energieverbruik en is het mogelijk het gedrag aan te passen. Op die manier kunnen consumenten op meerdere manieren besparen op de energierekening.

Prijs en kwaliteit energieleverancier
Op zoek naar de goedkoopste energieleverancier 2021? Dan is het belangrijk om verschillende energieleveranciers met elkaar te vergelijken. Energiemaatschappijen bieden soms betere voorwaarden, een scherpere prijs of gaan beter met hun klanten om. Er zijn behoorlijk wat verschillen in de kwaliteit van de klantenservice.

Daarom is het belangrijk niet alleen te kijken naar de prijzen van energieleveranciers, maar ook naar de geleverde kwaliteit. Door onderzoek te doen naar de kwaliteit van de energieleverancier, is het mogelijk de beste en goedkoopste energieleverancier te vinden. Energieleveranciers worden onder meer beoordeeld op de prijs, maar ook op de manier van overstappen en klachtenafhandeling. Op die manier krijgen consumenten meteen een goed beeld van de verschillende energieleveranciers.

Het is belangrijk om energieleveranciers met elkaar te vergelijken. Want de gas- en stroomtarieven zijn niet bij alle energiemaatschappijen hetzelfde. Tot voor 2004 was dit wel het geval. Maar na de openstelling van de markt bepalen de energieleveranciers zelf hun prijzen voor stroom en gas. Daardoor is het mogelijk dat de prijzen tot wel 300 euro op jaarbasis kunnen verschillen. Door energie te vergelijken is het mogelijk flinke besparingen te realiseren op de energierekening.

Opbouw energierekening
Om inzicht te krijgen van de kosten van energie en de tarieven die de verschillende energieleveranciers rekenen, moet men eerst weten hoe de energierekening precies is opgebouwd. Door de opbouw van de energierekening te begrijpen en vervolgens energieleveranciers te vergelijken, is het mogelijk de goedkoopste energieleverancier 2021 te vinden.

Het grootste deel van de energierekening bestaat uit belastingen. Zo’n twee derde van de volledige energierekening gaat naar de overheid. Er bestaan twee verschillende soorten kosten: de leveringskosten en de netwerkkosten.

Bij de leveringskosten worden de energietarieven gerekend, inclusief belastingen en overige leveringskosten. Wie overstapt van energieleverancier, krijgt doorgaans ook een welkomstbonus. Deze welkomstkorting wordt weer van de energierekening afgetrokken. Overstappen op een andere energieleverancier loont om deze reden. Door ieder jaar te wisselen van energieleverancier, maakt de consument optimaal gebruik van alle welkomstkortingen. Op die manier valt er al snel honderden euro’s op jaarbasis op de energierekening te besparen.

Energie vergelijken loont
Energie vergelijken loont. Want daardoor krijgt de consument inzicht in de verschillende energietarieven, maar wordt er vaak door de energieaanbieder ook een welkomstkorting gegeven. Deze korting is bedoeld om meer klanten aan te trekken. De welkomstkorting is vaak geen ‘cashback’, maar is meteen al verwerkt in de tarieven die in de vergelijkingstool te zien zijn. In sommige andere gevallen biedt de energieleverancier wel een cashback en krijgt de consument na een jaar een deel van het bedrag terug. Dit staat doorgaans bij de aanbieding zelf vermeld.

De welkomstkorting wordt ieder jaar aan het einde van het contract teruggegeven. Dat betekent dat men bij een energiecontract met een looptijd van een jaar al in aanmerking komt voor korting. Ieder jaar opnieuw overstappen naar een andere energieleverancier levert kortingen tot wel honderden euro’s per jaar op. Op die manier is het mogelijk de goedkoopste energieleverancier van 2021 te vinden.

Energie terugleveren via zonne-energie
Consumenten die zonne-energie opwekken, kunnen de opgewekte energie die zijn niet gebruiken terugleveren aan de energieleverancier. Normaal gesproken is er een elektriciteitskabel naar de meterkast. Deze kabel is altijd éénrichtingsverkeer. Maar tegenwoordig zijn de zaken behoorlijk veranderd en is het mogelijk de energie ook naar het energienet te sturen. Dat is handig wanneer men zelf meer energie opwekt, dan hij verbruikt. Want het is mogelijk om het overschot terug te leveren aan het energienet.

In zo’n geval is men zelf energieleverancier. We spreken dan van ‘terugleveren’. De energieleverancier moet alle stroom die wordt teruggeleverd verrekenen op de jaarfactuur. Dit is wat we salderen noemen. In de praktijk betaalt de consument dus alleen de verbruikskosten, energiebelasting en de btw daarover. In het eerste jaar na het aanschaffen van zonnepanelen zal het maandbedrag van de energieleverancier nog hoog zijn. Het is daarom raadzaam te vragen zodra men met terugleveren is begonnen, of dit meteen verrekend kan worden met het maandbedrag.

Het terugleveren van stroom betekent doorgaans zo’n twintig procent lager maandbedrag. Het is wel belangrijk van tevoren uitzoeken hoe hoog de vergoeding is voor het leveren van energie. Iedereen die per jaar meer energie opwekt dan hij verbruikt, kan dat overschot laten salderen. De teruggeleverde stroom wordt verrekend op de factuur totdat de factuur nul euro bedraagt. Alles wat daarboven zit, wordt vergoed. Dit is de teruglever-vergoeding. Die vergoeding kan per energieaanbieder variëren. De een betaalt ongeveer vier cent per kilowattuur, terwijl een ander tot wel twaalf cent per kilowattuur betaalt. Het is slim om op deze verschillen te letten. De Autoriteit Consument & Markt houdt toezicht op de vergoedingen, want deze moeten redelijk zijn. Maar let op: de ACM vindt een vergoeding vanaf 4 eurocent per kilowattuur al redelijk.

Overstappen van energieleverancier

Ieder jaar stappen zo’n 1,3 miljoen huishoudens over naar een andere energieleverancier. Deze consumenten zijn geen ‘slapers’, maar zijn actief op zoek naar een voordelige energierekening. Overstappen loont, waardoor consumenten veel geld kunnen besparen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt in de Energiemonitor 2018 dat huishoudens tot wel 400 euro op jaarbasis kunnen besparen.

De energiemarkt werd in 2004 vrijgegeven. Toen gingen energieleveranciers hun eigen prijzen bepalen. Sinds de liberalisering van de energiemarkt is 75% procent van de consumenten weleens overgestapt op energieleverancier. De rest van de consumenten zijn slapers en laten kortingen liggen.

Overstappen op een andere energieleverancier is heel eenvoudig en is al met een paar muisklikken geregeld. Ten eerste is het mogelijk een contract met een nieuwe energieleverancier aan te vragen. Daarvoor hoeft men niet meer te bellen of brieven te schrijven. Een energiecontract afsluiten kan eenvoudig online via het digitale aanvraagformulier. Daarna wordt de overstap verder geregeld.

De nieuwe energieleverancier zal op verzoek van de klant het oude energiecontract op laten zeggen. Daarna neemt de nieuwe leverancier het contract over. Over het algemeen duurt het zo’n zes weken totdat de overstap volledig is afgewikkeld.

Belangrijk: houd wel rekening met de opzegtermijn. Alle energieleveranciers hanteren hun eigen opzegtermijnen. Vaak is een opzegtermijn van een paar weken of een maand gangbaar. In sommige gevallen is het al mogelijk halverwege het contract al het contract op te zeggen.

Opzegtermijn energieleverancier
Houd bij het overstappen op een andere energieleverancier altijd rekening met de opzegtermijn van de huidige energieleverancier. Soms is het mogelijk om al na zes maanden op een contract met een looptijd van een jaar deze op te zeggen. De klant moet dan uiteraard wel de overige maanden eerst nog uitzitten, voordat hij van energieleverancier kan wisselen.

Wanneer men het contract eerder wil opzeggen en wil overstappen, bijvoorbeeld omdat hij niet tevreden is over de service, kunnen er problemen ontstaan als de opzegtermijn niet wordt gerespecteerd. Opzeggen voordat het contract afgelopen is, kan leiden tot boetes voor contractbreuk.

In de meeste gevallen vraagt de energieleverancier om alle maanden die nog komen volgens het contract in één keer te voldoen. De besparing valt dan weg. Bovendien kan de energieleverancier ervoor kiezen een verhoging in te stellen wegens contractbreuk. Daarom raden we aan altijd van tevoren de voorwaarden van een energiecontract goed door te lezen.

Eventuele boetes bij te vroeg overstappen
Een opzegvergoeding kan het beste voorkomen worden door de contractduur van tevoren op te zoeken in het contract. Wie te vroeg overstapt, krijgt meestal te maken met een opzegvergoeding. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van hoe lang het contract nog geldig is. De opzegvergoeding kan nooit hoger zijn dan 250 euro. Na afloop van het contract, wordt deze omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Men mag dan altijd overstappen, zonder een opzegvergoeding te hoeven betalen. Het contract wordt dus niet meer stilzwijgend verlengd.

Nooit zonder stroom
Soms denken consumenten ten onrechte dat als zij overstappen op een andere energieleverancier dat zij zonder stroom zullen komen te zitten. Het overstappen op een andere energieleverancier wordt dan vergeleken met het overstappen op een andere telefoonaanbieder.

Dit is niet het geval. De stroom wordt geleverd door de netwerkbeheerder en niet door de energiemaatschappij. Alleen de klantenservice en administratie worden overgedragen. De netwerkbeheerder sluit nooit een consument af, tenzij er een aanzienlijke betalingsachterstand ontstaan is. Wees dus gerust; bij het wisselen van energieleverancier blijft de stroomtoevoer gewoon doorgaan.

Bedenktijd
Een nieuwe energieleverancier gekozen, maar achteraf toch spijt? Binnen 14 dagen is het mogelijk om het energiecontract kosteloos te annuleren. Annuleren na 14 dagen is ook nog mogelijk, maar vaak wordt er dan wel een opzegvergoeding berekend. Zorg er als consument voor om goed de voorwaarden te lezen en maak de juiste keuze bij het vergelijken van energieleveranciers. Toch spijt na de 14 dagen? Dan wordt er een opzegvergoeding berekend die kan oplopen tot 250 euro.

Het wisselen van energieleverancier kan behoorlijk lonen dankzij de welkomstbonussen. Daardoor is het mogelijk fors te besparen op de energierekening.

Zelf opzeggen oude energieleverancier of overstapservice?
Veel energieaanbieders bieden een zogenaamde overstapservice aan. Het is dan niet meer nodig om het energiecontract bij de huidige leverancier zelf op te zeggen. Voor het overstappen is het wel belangrijk om te controleren of het contract al afgelopen is. Anders kan dit leiden tot opzegboetes. Maar wanneer men een vrij contract heeft en dus mag opzeggen, is het niet meer nodig zelf contact op te nemen met de huidige leverancier. De nieuwe leverancier doet dit meestal voor de consument. Op die manier zit men ook nooit zonder gas of stroom. Zo is het toch mogelijk honderden euro’s op jaarbasis te besparen, zonder dat dit veel moeite kost.

In sommige gevallen is het wel nodig om zelf het energiecontract op te zeggen. Maar in de meeste gevallen controleert de consument zelf hoe lang het contract nog geldig is. Vergelijk daarna de tarieven tussen verschillende aanbieders. Stap over indien mogelijk en ontvang een voorstel voor een nieuw contract. Daarbij geldt een afkoelperiode van 14 dagen. Binnen 14 dagen is het mogelijk de overstap ongedaan te maken. Daarna zegt de nieuwe leverancier het huidige contract op. Het nieuwe contract gaat dan in.

Belangrijk: energieleveranciers kunnen niet meer zien wanneer een contract afgelopen is. Men moet dus zelf de einddatum van het contract opzoeken en doorgeven. Het nieuwe energiecontract gaat meteen in zodra het oude contract is afgelopen. Zo zit men nooit zonder energie en kan voorkomen worden dat er een opzegvergoeding of een opzegboete in rekening wordt gebracht.

Een energiecontract staat altijd op naam in plaats van een adres. Soms moet men het energiecontract wel zelf opzeggen. Bijvoorbeeld in het geval van emigratie, als de contractant overleden is of als men gaat samenwonen. Bij een scheiding is dit niet nodig, maar is het wel belangrijk contact op te nemen.

Houd er rekening mee dat er ook bij een verhuizing een opzegboete kan gelden. Wanneer men het energiecontract opzegt en overstapt naar een andere leverancier terwijl het contract nog niet afgelopen is, kunnen daar kosten aan verbonden zijn. Het is ook mogelijk om het energiecontract mee te verhuizen naar het nieuwe adres. Als het verbruik in de nieuwe woning lager is, kan het gunstig zijn om een nieuw contract af te sluiten. Maar is dit niet het geval, dan kan dit ook ongunstig zijn. Houd dus rekening met de eventuele opzegtermijn en mogelijke opzegvergoeding die men moet betalen bij te vroeg overstappen.

Alle energieleveranciers vergelijken

Energie vergelijken is anno 2021 belangrijker dan ooit tevoren. De energierekening stijgt dit jaar hard en er is dus alle reden om te kijken of je beter af bent bij een andere energieleverancier. Vul je voorkeuren in met behulp van de filters van onze energievergelijker en je ziet direct wat de goedkoopste energieleverancier van 2021 is voor jouw situatie.

Van energieleverancier overgestapt zijn:

Meest gestelde vragen over stroom & gas

In welke periode van het jaar kan ik het best overstappen?

Wat moet ik met mijn energiecontract doen als ik ga verhuizen?